Recenze: Alissa Nutting - Tampa


V minulém týdnu jsem se konečně dostala ke knize, která mi v knihovně leží už dlouhou dobu. Pocit, že ji mám mi evidentně dva roky stačil. Ale jak se říká, lepší teď než nikdy, takže jsem se plná očekávání pustila do Tampy.

Kniha má strašně zajímavý námět. Má zvědavost se však točila okolo toho, jak si autorka Alissa Nutting s tímhle kontroverzním tématem popere. Očekávala jsem smršť zvrácených myšlenek, a těch se mi taky dostalo.

Tampa je plná ukázek snahy o psychologickou manipulaci mužů i čtenáře. Sledujete zpověď chladné, vypočítavé, provokující a krásné učitelky Celeste, která si hraje se zoufalými dospívajícími chlapci jako kočka s myší. Doma má o pět let staršího manžela, kterému mu snaží vyhýbat co to jde. Pro své touhy totiž hledá někoho mladšího, někoho, kdo ještě nemá občanku. Někoho jako je Jack, žák z její třídy, který splňuje její kritéria nepříliš sebevědomého chlapce bez akné a schopnosti držet jazyk za zuby. Jacka svede a využívá ho pro své sexuální potřeby. Amorálnost bývá vzrušující, pravda krutá a Celeste si Komenského stezku v pouti rozkoše náležitě užívá.

Připadá mi, že Alissa Nutting příliš tlačila na pilu, aby postavu Celeste vykreslila chladně a bezcitně. Pokud však jejím záměrem bylo mimo jiné ukázat, že nejen muži jsou těmi sexuálními predátory, ale i ženy dokáží být pěkná monstra, povedlo se. V jedné recenzi jsem četla, že hlavní hrdinka svým chováním připomíná Hannibala Lectera. Já v její osobnosti vidím i kousek Amy ze Zmizelé - jednoduše geniálně podlá ženská. Já jsem byla přímo rozhořčena tím, jak jí vše prochází a zákon se jí netýká jen proto, že je ta "pravá od Mattela."

Kniha se sice tváří po většinu dost lacině, ovšem některé scény naprosto vytrhávají čtenáře z předem nastavených kolejí.  Nehledejte v příběhu romantiku a lásku, je to všechno jen o sexu, který není ukryt za žádné metafory. Není to kniha pro pohodu, není to kniha pro romantické chvíle, ale je to dílo, do kterého se ponoříte jako do vody v řece.

Je pro mě velmi těžké Tampu zhodnotit. Myslím, že je to smělý a dobře promyšlený debut, inspirovaný skutečnými příběhy, které Alissa Nutting přenesla na papír do pevné vazby. Líbil se mi námět, prostý "tah na branku" co se stylu psaní týče a to, jak moc jsem nenáviděla hlavní hrdinku.

ZA MĚ: 77% 

Přečtěte si také

2 komentářů

  1. Máme to podobne, Tampu som čítala pred viac ako dvoma rokmi, ale hodnotila som dosť podobne (80 %, článok mám i na blogu http://orvokki.sk/o-knihach/alissa-nutting-tampa/). Jedna z tých lepších kníh v rámci svojho žánru :-)

    OdpovědětVymazat
    Odpovědi
    1. Líbí se mi tvoje věta: "ju núti pátrať a svoju obeť vyberať takmer ako sériový vrah" , je to trefné. :) Jinak souhlasím, i když to není románkové čtení, zvracet se mi u knihy rozhodně nechtělo jak většině diskutujícím na databázi knih :)

      Vymazat